Tässä kirjoituksessa esittelen suurimman osan jarruista.
Jarrunestesäiliö: Säiliö, josta jarrunesteet menevät jarrupääsylinterin kautta jarruputkien tai -letkujen kautta jarrusylintereihin. |
Jarruletku: Jarruletku on joustavaa joten sitä käytetään paikoissa missä osat ovat liikkuvia.
|
Jarruputki: Jarruputkea käytetään paikoissa missä se ei pääse taipumaan. Esimerkiksi alustassa.
|
Jarrusatula: Jarrusatulan sisällä on jarrumäntä(tiä) joka/jotka liikuttajat jarrupaloja. |
Jarrusylinteri: Kuvassa punaisella ympyröity osa! Sen tehtävä on liikuttaa jarrukenkiä kohti jarrurumpua aiheuttaen niiden painautumisen rumpua vasten, mikä vuorostaan aiheuttaa jarruttamisen. |
Jarrupääsylinteri: Jarrupääsylinterin tehtävä on syöttää jarruneste usealle jarrusylinterille yhdellä painalluksella. |
Jarrupalat: Jarrupalat ovat jarrulevyn molemmilla puolilla. Jarrupoljinta
painettaessa jarrupalat painautuvat jarrulevyä vasten, mikä aiheuttaa vauhdin hidastumisen.
|
ABS-järjestelmä: Estää jarrujen lukkiutumisen, kun tehdään kova jarrutus.
|
Jarrutehostin: Jarrutehostimen tarkoitus on keventää jarrupoljinta.
Jarrutehostin on usein alipainetoiminen.
|
Pyörintänopeusanturi: Pyörintänopeusanturilla
seurataan pyörän pyörimisnopeutta. |
Hyvältä näyttää, mutta tekstit puuttuu! Nopeasti nyt valmiiksi, niin saadaan uuttaa juttua.
VastaaPoista