tiistai 21. elokuuta 2012

Jarrut

Tässä kirjoituksessa esittelen suurimman osan jarruista.

Jarrunestesäiliö: Säiliö, josta jarrunesteet menevät jarrupääsylinterin kautta jarruputkien tai -letkujen kautta jarrusylintereihin.   
Jarruletku: Jarruletku on joustavaa joten sitä käytetään paikoissa missä osat ovat liikkuvia.
 Jarruputki: Jarruputkea käytetään paikoissa missä se ei pääse taipumaan. Esimerkiksi alustassa.


Jarrusatula: Jarrusatulan  sisällä on jarrumäntä(tiä) joka/jotka liikuttajat jarrupaloja.
Jarrusylinteri: Kuvassa punaisella ympyröity osa! Sen tehtävä on liikuttaa jarrukenkiä kohti jarrurumpua aiheuttaen niiden painautumisen rumpua vasten, mikä vuorostaan aiheuttaa jarruttamisen.


 Jarrupääsylinteri: Jarrupääsylinterin tehtävä on syöttää jarruneste usealle jarrusylinterille yhdellä painalluksella.
Jarrupalat: Jarrupalat ovat jarrulevyn molemmilla puolilla. Jarrupoljinta
 painettaessa jarrupalat painautuvat jarrulevyä vasten, mikä aiheuttaa vauhdin hidastumisen.

ABS-järjestelmä: Estää jarrujen lukkiutumisen, kun tehdään kova jarrutus.
Jarrutehostin: Jarrutehostimen tarkoitus on keventää jarrupoljinta.
 Jarrutehostin on usein alipainetoiminen.


Pyörintänopeusanturi: Pyörintänopeusanturilla seurataan pyörän pyörimisnopeutta.
 






Jarrulevy jota jarrupalat painavat .  
Jarruttaessa liike-energia muuttuu lämmöksi.
(Voi jopa hehkua tulipunaisina)
Seisontajarru mekanismi(Lada Niva) Seisontajarru vipua vedettäessä vaijerit kiristyvät.
Seisontajarruvaijeri: Vaijeri vetää jarrukengät/palat jarrurumpuun/levyyn.



Jarrunesteiden erot DOT 3, 4 sekä 5.1:

DOT 3, 4 ja 5.1 jarrunesteet: DOT 3 ja 4jarru nesteissä  ei ole muuta eroa kuin kiehumispiste ja niitä voi sekoittaakeskenään. DOT 5.1 ei saa sekoittaa DOT 3 tai 4 kanssa.


Terveisin: JayJay

1 kommentti:

  1. Hyvältä näyttää, mutta tekstit puuttuu! Nopeasti nyt valmiiksi, niin saadaan uuttaa juttua.

    VastaaPoista