tiistai 11. syyskuuta 2012

Moottori

Sylinteriryhmä: Lohko jossa männät liikkuvat, valmistettu valamalla valuraudasta tai kevytmetallista.



Sylinteri: Putki missä mäntä liikkuu.
Nokka-akseli: Tehtävänä aukoa venttiilejä.
Öljysuodattimen jalka: Öljyn kuljetus letkua/putkea pitkin moottoriin.
Kampiakseli: Muuttaa männän edestakainen liike pyöriväksi.
Venttiilin lukkokiilat: Lukitsee venttiilin paikoilleen.
Sylinterin hoonausjälki: Sylinteri hoonataan jotta öljy tarttuisi sylinterin sisäpintaan paremmin.
Männäntappi: Pitää männän kiinni kiertokangessa.
Venttiilinjousi: Palauttaa venttiilin yläasentoon.
Venttiilin paininkuppi: Tarkoitus säätää venttiilin välys.
Männänrenkaat: Tiivistää männän sylinteriin.
Venttiilin ohjurikumi: Tiivistää ja ohjaa venttiilin liikettä.
Venttiili-istukka: Tiivistää venttiilin sylinterikanteen.
Vauhtipyörä: Varastoi liike-energiaa moottorin pyöriessä.
Öljypumppu: Pumppaa öljyn koneen joka kolkkaan.
Venttiili: Imeä sylinteriin ilmaa ja bensaa ja poistaa pakokaasut.
Kampiakselin laakeri: Tehtävänä taata kampiakselien vapaa pyöriminen.
Mäntä ja kiertokanki: Männän tehtävä puristaa ilma/polttoaine seos sylinterissä. Kiertokangen tehtävä on pyörittää kampiakselia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti