maanantai 19. marraskuuta 2012

1. Työ alkaa siten, että poistamme venttiilin sielun, jotta saamme ilmat pois renkaasta.

 
2. Renkaaan painaminen pois paikaltaaan, jotta saamme renkaan irti vanteelta.

3. Rengas irrtoitetaan vanteelta siihen tehdyllä renkaan irroitus laitteeella.
4. Renkaan toinen sisäreuna on irronut.
5. Renkaan toista sisäreunaa on aloitettu irroittamaan.
6. Rengas on poistunut vanteelta.
7. Renkaan takaisin asennusta helpoittamaan laitetaan renkaan sisäreunille renkaan asennustahnaa.
8. Renkaaan toista sisäreunaa on aloitettu painamaan takaisin vanteelle.
9. Renkaan toinen puoli täytyy tietysti myös pistää vanteelle.
10. Rengas on vanteella.
11. Vanhat rengaspainot poistetaan.
12. Rengas kiinnitetään tasapainoitus koneeseen.
13. Vanne koko mitataan siihen tehdyllä laitteella.
14. Vanne mitataan molemmin puolin.
15. Tasapainoitus kone pyörittää vannetta, jotta se saadaan tasapainoon.
16. Monitori näyttää mitkä painot vanteeseen täytyy asentaa.
17. Tasapainoitus kone tarkastaa tasapainoituksen.
18. Monitori ilmoittaa, kun on ok.
19. Jos kumi on puhjennut se voidaan paikata ns. tatti paikalla, joka liimataan renkaaseen.
20. Tatti vedetään reiästä läpi jolloinka se tukkii sen. Tämä vaihtoehto on huomattavasti parempi kuin ns. tahmapaikkus menetelmä.


Tietoa rengasmerkinnöistä ja kulutuspinnasta.

Renkaan sivussa olevista merkinnöistä ajoneuvon käyttäjä saa selville renkaan tietoja, esimerkiksi renkaan koon, pyörimissuunnan, rengastyypin yms. Näitä on hyvä osata lukea, sillä uutta rengasta ostaessa täytyy tietää minkä kokoista ja minkä laista rengasta on ostamassa, jotta kaikki renkaat olisivat saman kokoiset ja samanlaiset. Merkintöjen perusteella saa etsittyä myös millainen rengaspaine renkaassa pitää olla.

Renkaan kulutuspinta kannattaa tarkistaa tietyin välein, sillä katsastuksessa katsastus voidaan hylätä liian pienen kulutuspinnan urasyvyyden takia. Kesärenkaissa vähimmäissyvyys on 1,6mm mutta olisi suositeltavaa olla syvemmät. Liian pieni ura mahdollistaa suuremman vaaran menettää auton hallinta huonommalla kelillä. Talvirenkaissa urasyvyys saa olla minimissään 3mm. Talvirenkaissa nastoja täytyy olla jokaisessa renkaassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti